יום ראשון, 11 בדצמבר 2011

חומץ בן חומץ בהכשר הרב אלישיב

גדולי ישראל האמיתיים היו קורעים קריעה לשמע דברים שכאלו, בתגובה על הפשקוויל שפרסמו מי שביקשו להוכיח עד להיכן התדרדרו 'יתד נאמן' כשעשו צעד קדימה להרס וחורבן החינוך והפעם אצל הנשים, כאשר החלו להופיע עם שבועון לנשים המתחרה ב'לאשה' רח"ל ומסבירים כי הם מחלקים בין מה שלא נורא לבין האסור

תחת הכותרת "יין ישן בקנקן חדש" מסביר "יתד נאמן" מדוע החליטו להופיע עם עיתון כזה ובין היתר הם כותבים:

מכיוון, שכאמור הקמתו של עיתון חרדי, נועדה כדי להרחיק ולמנוע כל נסיון של הזדקקות לעיתונות אחרת, מוטלת עלינו חובה לעשות ככל שביכולתנו כדי להפיק עיתון באיכות מעולה וברמה הגבוהה ביותר, ככל האפשר, וזאת כדי שלא תהיה כל הצדקה לפזילה החוצה לעבר עיתונות אחרת

זה פשוט לא יאומן ומזעזע, שמי שממונים על ה'השקפה' הליטאית-ישיבתית לא רעדו ידיהם כאשר כתבו מילים אלו. אסור לשכוח, מדובר הפעם במגזין שבועי המתחרה עם 'לאשה' ודומיה שברחוב החילוני. במילים אחרות, מודים ראשי 'יתד נאמן' שאנשיהם ובעיקר הנשים התדרדרו כל כך, שאם הם לא יופיעו עם מתחרה, הנשים יקראו 'לאשה' רחמנא לצלן

וכך הם כותבים:

ובענין זה, אין כל מקום לקביעת 'מסורת' ו'מנהג אבות', שכן, כאמור, כל עצם הרעיון של 'עיתון' יסודו בשדות זרים, וכל מטרתו של עיתון חרדי היא להוות תחליף הולם ומושך לאלטרנטיבות הפסולות. וממילא, הכל לפי המקום והתקופה

כאן הם מודים כי מה שהם עושים זה על פי המקום והתקופה, ואם יש צורך אז מציבים אלטרנטיבה. שוב הם קובעים כי נשות החרדים קוראות רחמא לצלן תיעוב ממש. אסור לשכוח ואני מזכיר שוב, כאן לא מדובר בעיתון יומי חדשותי, כאן מדובר ב'אופנת נשים' ועוד דברים שמפני הכיעור לא אעלה על הכתב, ו'יתד נאמן' מבקש ליצור אלטרנטיבה כזו לנשות הליטאים

הם ממשיכים וכותבים:

אמנם יש להבהיר, כי הצורך לספק תחליף לעיתונות אחרת, לא יגרום לכל השפעה על תכני העיתון ועל גישתו הרעיונית. בענין זה לא יהיו ויתורים ופשרות, אפילו כמלוא נימה, ולא ייעשה כל נסיון 'להתחרות' עם עיתונים חילוניים או שבועונים זולים ופסולים וכדו'. אך בכל הנוגע לסגנון המקצועי, כמו גם לעיצוב ולצורה החיצונית, בענין זה אין כל 'פסול בעצם' באם ייעשה שימוש בהדפסה ובגרפיקה כזו או אחרת, שכן, כאמור, יש לנו מסורת ברורה ומוצקה על השקפתה של תורה, אך אין לנו כל 'מסורת' ו'מנהג אבות' בענין סוגי וגדלי האותיות והטורים וכדו׳, ודברים אלה משתנים מזמן לזמן, כפי שאופי החיים משתנה בקצב מהיר בדורות האחרונים, ואיש לא יאמר שבשימוש במכונות כביסה או במעבד תמלילים, במקום גיגית הכביסה ועט־סופרים של פעם, יש משום 'חדש אסור מן התורה

זה מחריד ולא יאומן, כאן הם מוכיחים כי הם מבינים שהם עושים מעשה חמור ואסור, ובשביל להצדיק את מעשיהם הם כותבים שכמו שפעם כיבסו בידים והיום במכונת כביסה כך גם בנושאים כאלה צריך לשנות. אשאל אותם, האם מפני שהרחוב היום מתירני, הנשים לבושות בפריצות נוראה, לכן גם אנו נשנה ונשתמש בכלים שלהם? - שוב אסור לשכוח, כאן עוסקים בנשים ובקשור בהן, שזה כולל תמונות נשים המכניסים לבית חרדי ואין דרך כלשהו למנוע מגברים שלא להכשל ולהסתכל באסור.

זאת ועוד, האם זה החינוך שהם מבקשים לתת לנשים ולבנות, איך להתלבש בשיא האופנה. מה שברור, שלא יראו שם תמונות של נשים שלבושות כמו ששרה אמנו לבשה אלא אופנה חדשה המתחרה כל יום על מראה אחר, האם לשם כך הקים הרב שך את העיתון?

וכך הם כותבים:

יחד עם זאת, המאבק החיוני נגד תקשורת זולה ופסולה, המתנהל בדרך של 'סור מרע', חייב לכלול גם את הפן החיובי של הצגת אלטרנטיבה הולמת. זהו כורח השעה, פשוטו כמשמעו, עבור הדור כולו, ובפרט ביחס לאותם צעירים העומדים בפני נסיון זה. מחובתו של 'יתד נאמן' לדאוג, שכל הקהל הפוטנציאלי של קוראי העיתון יחוש, שהעיתון שגדולי ישראל ייעדו עבורו כ'צורך שעה', ממלא את מטרתו ומספק לו מידע שוטף עדכני ונרחב, מעניין ומקצועי, כשהוא מוגש לוגם באריזה נאה ומושכת, שיש בה כדי להתחרות מול האלטרנטיבות הפסולות. בענין זה כבר אמר מרן החזון איש זצוק"ל בשעתו, כי קשה יהיה באופן פרקטי ללחום בספרות חילונית, כל עוד לא תהיה לנו ספרות חרדית בעלת רמה, תוכן וענין

כאן אשאל אותם שאלה מאוד קצרה. האם החזון איש היה מתיר להקים אלטרנטיבה ל'לאשה'? אולי יסבירו לי, באיזה בית חרדי מכניסים עיתונים כאלו. ואם מי מכניס, הוא רחוק מחרדיות. גם, ואם נכון, שישנן נשים שמכניסות דבר כזה בבית, כל עוד שאין אלטרנטיבה הן מבינות ויודעות כי הן קוראות משהו אסור ולא נאה, הן מחביאות את העיתון שלא יראו מה הן עושות, זה עדיף על מתחרה שיתיר את העיתונות האחרת. עובדה היא, לפני העיתונות החרדית, העיתונות החילונית היתה הרבה יותר חלשה ברחוב החרדי. ואילו היום הציבור החרדי שולט בנעשה בעיתונות הכללית. והסיבה, שלא עושים מזה ענין בשל המאבק הפנימי בין העיתונים החרדים, התחרות הזו מאפשרת לאחרים לחדור לרחוב החרדי ואף אחד לא מפריע להם

המעשה שעושה עתה 'יתד נאמן' הוא חמור ופושע, הוא מעליל עלילה שפלה על נשות החרדים כאילו שהן קוראות חומר פסול כזה. ומאידך פותחים את הדלת לתחרות כזו. מפני שעתה עיתונים אחרים ימציאו משהו טוב יותר, יילכו צעד אחד קדימה, וככה יביאו חורבן והרס לעולם החרדי

ועל כולם, האם כל זה היה למראה עיני הרב יוסף שלום אלישיב, האם הוא התיר את המגזין הזה?

ולבסוף שאלה שכל יהודי חרדי חייב לשאול. מי שמונה להיות המפקח על אותו מגזין לנשים הוא לא אחר מאשר י. יברוב שהוא גבר ולא אשה. איך גבר חרדי מפקח בדברים שכאלו, האם הוא יעבור על כל תמונה של כל שמלה וכל בגד פאות או חפץ לנשים ויחליט מה מותר ומה אסור לפרסם?

בושה תכסה פנים שה'השקפה' הליטאית לא הצליחה להבין את המינימום הזה, שבעיתון כזה חייבים להציב מפקחת ולא מפקח. המעשה הזה מוכיח איזה מפקח יש ל'יתד נאמן'. י. יברוב הוא המפקח מטעם 'הועדה הרוחנית' של יתד נאמן. ואם את המינימום הזה הוא והם לא הבינו שבעיתון כזה חייבת להיות מפקחת ולא מפקח, זה מלמד מי הם ומה הם